Joost Goede

"Het hele team heeft blended learning omarmd "

Docent en ICT-coördinator

“ICT-onderwijs op het Tender College is echt een van onze paradepaardjes. We hebben ons als school ontzettend ontwikkeld op dit gebied. En moet je kijken waar we nu staan! Naast de ‘gewone’ boeken gebruiken alle leerlingen een iPad in de klas en leren daar goed mee om te gaan. Ook mijn collega’s integreren de iPad op geweldige wijze in hun lessen. Het hele team heeft blended learning omarmd. Dat maakt me trots.”

Werk verveelt nooit
“Ik sta hier al zestien jaar voor de klas en sinds tien jaar geef ik ook ICT-les. Een hele tijd. Het grappige is dat ik me altijd had voorgenomen om niet ergens te blijven plakken. Want dan roest je vast en ga je met tegenzin naar je werk. Nou, mooi niet dus. Het feit dat ik hier al zo lang met veel plezier werk, zegt een heleboel over deze school, mijn collega’s, het MT én over de manier hoe we hier met leerlingen omgaan. Ook het soort school en het type leerling dat hier zit, zorgt ervoor dat het werk nooit verveelt.” 

Contact maken
“Bij ons op school heb je als docent andere vaardigheden nodig dan op een andere Dunamare school. Geduld en inlevingsvermogen zijn heel belangrijk. En je moet ook niet te ingewikkeld praten, want dan haakt een leerling vrij snel af. Bovenal moet je echt contact willen maken met de leerlingen. De meeste leerlingen -vooral in de onderbouw- werken namelijk nog niet voor zichzelf. Ze doen vooral hun best voor jou. Dus als je als docent een goede band hebt met leerlingen, gaan ze aan de slag. Ik spreek uit ervaring; ze komen pas in actie als er een veilige sfeer is, het gezellig is in de klas en er een docent is die naar ze luistert.”

Persoonlijke aandacht
“ICT is een heel breed vak; meerdere onderwerpen komen aan bod. Denk aan basis digitale vaardigheden, werken met de iPad, goed omgaan met social media, Office, programmeren, AR/VR, gamedesign, serious gaming en nog veel meer. Ik geef voornamelijk les aan de onderbouw. Dat zijn leuke leerlingen, die graag praktisch bezig willen zijn. Met maximaal veertien kinderen per klas is er volop ruimte voor persoonlijke aandacht. Je bent niet alleen maar bezig met het overbrengen van leerstof, maar je hebt ook echt contact met leerlingen. Dat vind ik heel waardevol.” 

Joost over het Tender College:

“Alles gaat altijd in goed overleg; er is hier weinig sprake van top-down. Van het MT krijg ik alle ruimte. Ook al kwam er een nieuwe directie, de schoolidentiteit van het Tender College is door de jaren heen onveranderd gebleven. Wie er ook aan het roer staat; we doen het hier samen. Dat vind ik goud.” 

Joost over Dunamare onderwijs:

“Het is fijn dat er een overkoepelende stichting is die bepaalde dingen voor je regelt en voor elkaar heeft, zodat je daar als school niet steeds over na hoeft te denken. Zo blijft er meer tijd over voor onderwijs.” 

“Ik ben groot fan van de Dunamare Academie. Hoe mooi is het dat er een plek is om jezelf te blijven ontwikkelen? Dat doe ik ook graag. Vorig jaar heb ik onder andere een oriëntatie op leiderschap gevolgd, waar ik veel van heb opgestoken.”