Bas van Staveren

"Bij ons op De Linie, merken ze ineens dat ze wél tot van alles in staat zijn. Dan zie je ze groeien."

Docent koken, informatiekunde & rekenen

Leerlingen die bij ons praktijkonderwijs krijgen, hebben in vergelijking met hun leeftijdsgenoten vaak een achterstand, met name op het gebied van taal en rekenen. Wat is er mooier om deze leerlingen hierin te ondersteunen en te kijken of we de achterstand kunnen verkleinen? Mijn startpunt is zelfvertrouwen creëren. Een groot deel van de leerlingen heeft op de basisschool een achterstand opgelopen, doordat ze bepaalde lesonderdelen niet op hetzelfde tempo als de rest van de klas hebben kunnen volgen. Daar kan het zelfvertrouwen een flinke knauw van krijgen. Bij ons op De Linie, merken ze ineens dat ze wél tot van alles in staat zijn. Dan zie je ze groeien.”

Nieuwe leerlijn
“Ze krijgen van mij rekenen, kookles en informatiekunde. Die breedte maakt mijn werk heel leuk en afwisselend. De ene dag ben je bezig met theorie, de andere keer sta je met z’n allen achter het fornuis. Juist bij een vak als koken, heb je veel 1-op-1 contact. Momenteel zijn we met de sector horeca en de sector rekenen bezig om een nieuwe leerlijn voor koken en rekenen op te zetten. Mooi dat we de vrijheid krijgen om die vakken te optimaliseren en opnieuw en anders vorm te geven.”

Vooruit helpen
“Leerlingen vinden praktijkvakken over het algemeen heel leuk. Vooral als ze hun gerecht mogen proeven of mee naar huis mogen nemen. Van snijtechnieken tot keukenhygiëne of het bereiden van een verse soep: alles komt wel een keer voorbij. Daarnaast geef ik uitleg over het belang van gezonde voeding. Als ze straks op kamers wonen, beheersen ze in elk geval de basis om zelf te koken. Want daar draait het om; dat ze ook na De Linie het vertrouwen hebben dat ze het zelf kunnen. Daar ondersteun ik ze bij. Als ik mijn leerlingen niet vooruit zou kunnen helpen, zou ik daar veel moeite mee hebben.” 

Meer contact
“Hiervoor werkte ik in het basisonderwijs. Na zestien jaar was ik toe aan een andere uitdaging. Ik merk dat je in het praktijkonderwijs meer contact hebt met leerlingen. De begeleiding is intensiever. Iedereen heeft baat bij herhalingen en deze leerlingen zeker. Die moet je ze dan ook bieden. Totdat ze het doorkrijgen en het kwartje valt: ‘oh, moet je dat zo doen!’ 

Bas over Praktijkschool De Linie: 

“Praktijkschool De Linie kent een hecht team. Als je iets hebt, kun je bij iedereen aankloppen. Al mijn collega’s zijn behulpzaam en als er wat is, wordt dat direct uitgesproken. Ik zit hier helemaal op mijn plek.”

Bas over Dunamare onderwijs: 

“Van Dunamare krijg je alle mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Onlangs werd ik gevraagd of ik het leuk vind om roosters te maken. Nu mag ik daarvoor een opleiding volgen. Top toch?”