Niels Krol

"Aan het begin van het jaar is het steevast aftasten: ‘wie is de sterkste aap op de rots?"

Gymdocent

“Op het moment dat er een vacature vrijkwam op de Maritieme Academie in Harlingen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik heb hier zelf ook als leerling op school gezeten, dus wist wat voor fijne plek het was. Bovendienwerkte ik na de CIOS als sportbegeleider in de Ardennen en wilde ik graag terug naar Nederland verhuizen. Dus de timing was perfect.”

Afwisseling
“Ik ben begonnen als huisvestingsbegeleider op het internaat, maar al snel kreeg ik vanuit de directie de mogelijkheid om me om te scholen tot sportdocent. Na drie jaar avondopleiding in Zwolle ben ik vorig jaar geslaagd. Omdat we een kleine school zijn, geef ik daarnaast nog biologie en heb ik enkele mentorvakken. Juist die afwisseling maakt het zo leuk. Al ligt mijn hart wel bij de sport.”

Sociale cohesie
“Sportonderwijs gaat veel verder dan leerlingen fit en gezond houden. Het gaat ook om een stukje motoriek, om omgangsvormen en sociale cohesie in de klas. ‘Hoe ga je met elkaar om?’ Daarin help ik ze graag en probeer ik het goede voorbeeld te geven, zodat ze als fatsoenlijke mensen de school verlaten.”

Voorliefde voor balsport
“We hebben hier heel wat stoere meiden, maar de jongens zijn veruit in de meerderheid. Aan het begin van het jaar is het steevast aftasten: ‘wie is de sterkste aap op de rots?’ In mijn gymlessen zie ik dat terug in de voorliefde voor balsport. Basketbal, voetbal, slagbal; daar ligt de focus op. Met atletiek hebben ze over het algemeen wat minder. Dan merk je dat je op maritieme school zit.”

Enthousiasmeren voor sport
“Werken met jongeren is heel divers; elke dag is anders. De middelbare school is best een roerige tijd. Juist in deze belangrijke periode is het prettig dat je als docent iets kunt bijdragen. Uiteindelijk hoop je leerlingen te enthousiasmeren om te blijven sporten. Ze de liefde voor bewegen mee te geven. Dat ze na hun schoolperiode nog vijftien jaar doorgaan met tennis of voetbal, omdat ze hebben ervaren hoe fijn sporten is. Daar word ik heel gelukkig van.” 

Niels over Maritieme Academie Harlingen:

“De deuren van de teamleiders en directeur staan altijd open. We werken met korte lijnen en als er wat is, wordt er tijd voor je vrijgemaakt. Doordat we een kleine school zijn, krijgen we alle ruimte om onze lessen zelf in te vullen en aan te laten sluiten op de behoefte van de leerlingen. In mijn biologieles geef ik bijvoorbeeld veel buitenopdrachten. Daarbij moedig ik ze aan om in de natuur op onderzoek te gaan, foto’s te maken en proefjes te doen. Even uit de boeken en experimenteren!”