Kyarash Davoudi Negad

"Ik wil leerlingen en docenten zoveel mogelijk ondersteunen, zodat het onderwijs ongehinderd door kan gaan"

Concierge

“Al heel wat jaren werk ik met jongeren. Zo gaf ik workshops op verschillende middelbare scholen over onder meer pestgedrag. Het leek me altijd al leuk om zelf ook te werken op een school. Dat lukte: ik ben een tijdlang conciërge geweest op het Schoter en sinds kort werk ik als conciërge op de Hartenlust. Dat doe ik met veel plezier. Niet alleen is mijn functie heel afwisselend, maar ook het contact met kinderen vind ik heel erg leuk.”

Diverse klussen
“Eigenlijk ben je een soort gastheer van de school. ‘s Ochtends open ik alle deuren en ramen en zorg ik dat de koffie klaarstaat. Vervolgens ga ik naar buiten om leerlingen te begeleiden met het stallen van hun fiets. Als ik geen laatkomers meer hoef te registreren, ga ik aan de slag met diverse klussen. De ene keer is er onderhoud nodig aan het gebouw, de andere keer controleer ik op legionella. Tijdens de pauze zorg ik dat ik weer in de buurt van de aula ben. Dan loop ik rond; kijk ik of alle leerlingen zich netjes gedragen en vermaken.” 

Geen filter
“Contact maken met kinderen hoort echt bij deze functie. Natuurlijk heb ik veel facilitaire taken en houd ik de school netjes. Maar ik ben ook een aanspreekpunt voor leerlingen. Op een gegeven moment zag ik dat een leerling steeds zijn appel achter de stoel gooide. Daar ga ik dan een gesprek mee aan. Af en toe mag je ze best een beetje opvoeden. Vaak hebben ze er begrip voor dat je ze aanspreekt, een enkele keer niet. Dan is het zaak dat je wel een beetje een dikke huid hebt. Kinderen hebben soms geen filter en kunnen van alles naar je roepen. Laatst nog was er een leerling met PDD-NOS die enorm ging schreeuwen. Je moet op zo’n moment rustig blijven en je ego opzij zetten. Een kind heeft de meeste baat bij kalmte.”

Het verschil maken
“Als ik een leerling zie die het moeilijk heeft op school, dan trek ik me dat wel aan. Ik heb zelf ook geen gemakkelijke jeugd gehad, dus ik kan me redelijk inleven en herken zo’n situatie daardoor misschien ook wel sneller. Als die leerling erover wil praten of iets met me wil delen, dan sta ik daar zeker voor open. Met een luisterend oor kun je vaak al heel veel bereiken. Dat is ook precies wat ik graag wil met dit werk; het verschil maken voor leerlingen en docenten door ze zoveel mogelijk te ondersteunen, zodat het onderwijs ongehinderd door kan gaan.” 

Kyarash over de Hartenlust:

“Ik voel me vanaf het begin thuis op de Hartenlust. Er hangt een goede sfeer en onderling is er fijn contact. Ook de vrijheid die ik heb om mijn eigen functie vorm te geven, vind ik heel waardevol.”