Emoh Coester

"Met taal kun je uitdrukken wie je bent of wilt zijn."

Docent Nederlands

“Mijn moeder is jarenlang rector geweest aan het Coornhert Lyceum, dus ik wist waar ik voor koos toen ik hier op mijn eenentwintigste begon als docent Nederlands. Ik heb mijn bevoegdheid gehaald en ben niet meer weggegaan. Waarom zou ik? Werken met pubers is het leukste wat er is en ik heb fijne collega’s.”

Positie bepalen
“De ontwikkeling die deze leerlingen doormaken, is bijzonder. Brugklassers die voor het eerst binnenkomen, voelen zich vaak heel groot. Ze waren per slot van rekening ‘groepachters’; de oudsten van de basisschool. Al snel zie je dat ze hun positie opnieuw moeten bepalen. Dan is het fijn dat je ze als mentor op weg kunt helpen weer hun plek te vinden in een nieuwe omgeving en het vertrouwen kunt geven dat ze zelf hun problemen kunnen oplossen.” 

Inzicht in jezelf
“Nederlands vind ik een boeiend vak. Wiskundigen zullen wellicht zeggen dat cijfers allesbepalend zijn, maar ik vind dat van taal. Met taal kun je uitdrukken wie je bent of wilt zijn. Daarnaast kun je met behulp van taal meer inzicht krijgen in jezelf; bijvoorbeeld door boeken te lezen en kennis te maken met andermans denkwerelden. Op het moment dat je leerlingen weet te enthousiasmeren voor een vak als Nederlands, is dat dus niet alleen leuk, maar ook ontzettend waardevol.”

Persoonlijk leesadvies
“Het is prettig dat Nederlands een kernvak is. Leerlingen moeten er wat mee, of ze nu willen of niet. Toch blijft het best een uitdaging om leerlingen aan het lezen te houden. Jongeren vinden literatuur vaak moeilijk, saai en iets voor oude mensen. Ze hebben meestal geen idee van genres; sommigen durven niet eens aan een roman te beginnen. Dan help ik ze op weg met boekentips en geef ik ze persoonlijk leesadvies.”

Enthousiast naar de bieb
“Zo las ik in 2 mavo ‘Heer der vliegen’ voor; ofwel ‘Lord of the flies’. Dat verhaal kwam overeen met een situatie in die klas, dus ik wilde er wat mee. Een meisje werd zó enthousiast, dat ze het meteen zelf ging lezen. Ze vond het fantastisch. Door de jaren weet je redelijk in te schatten welke boeken wel of niet aanspreken bij een bepaald type leerling en kun je ze daarin adviseren. Dat werkt. Dan gaan ze enthousiast naar de bieb en laten ze trots hun boek aan me zien. Maar daarmee krijg je nog geen garantie dat ze fervente lezers worden. Iets wat ik wel graag wil bereiken en me vol voor inzet.”

Spanningsveld
“Als sectie blijven we daar over nadenken: hoe maken we lezen aantrekkelijker? Hoe kunnen we ons vak verbeteren? Welke kwaliteitscriteria hanteren we? Neem een 6 vwo-klas. Die leerlingen moeten een bepaald niveau halen. Literatuur is een manier om dat niveau te bereiken en te toetsen. Toch is er sprake van een spanningsveld; aan de ene kant wil je dat leerlingen veel lezen, aan de andere kant wil je dat ze vooral goed lezen. Wat weegt dan zwaarder? Juist dat spanningsveld maakt het werken in het onderwijs zo afwisselend en interessant.”

Emoh over het Coornhert Lyceum:

“Dit is het eerste jaar dat we daltononderwijs geven. Samen met het team kijken we hoe we dalton zo goed mogelijk kunnen integreren in de lessen. Mooi dat we daar zelf invulling aan mogen geven.”

“Het Coornhert is een CultuurProfielSchool. Dat merk je aan alles. Zo worden er eens in de zoveel tijd muziekavonden georganiseerd. Een aanrader om die eens te bezoeken!“

 

Emoh over Dunamare onderwijs:

“Het klinkt misschien gek, maar ik ben heel blij met de secundaire arbeidsvoorwaarden van Dunamare onderwijs. Ik woon niet om de hoek en was voorheen best wat geld kwijt aan het openbaar vervoer. Nu krijgen we OV-chipkaart waarmee ik gratis kan reizen. Klein gebaar, groot verschil!”