Mitchell Elferink (30) ging twee jaar geleden een nieuwe uitdaging aan binnen De Hartenlust. Hij startte als teamleider bovenbouw, naast zijn rol als docent economie.
Mitchell: “De Hartenlust is een kleine school met een bevlogen team dat echt hart heeft voor de leerlingen. Het is een heel veilige omgeving waarin veel mogelijk is, hierdoor durven collega’s initiatief te nemen. Dat maakt het prettig schakelen voor mij als teamleider.” Tot nu toe gaat het leidinggeven hem natuurlijk af. “Ik word vrijgelaten om het werk in te vullen op een manier die bij mij past. En wanneer ik vragen heb, kan ik altijd terecht bij een ervaren collega of de directeur. Daarnaast worden er verschillende trainingen aangeboden, ook vanuit de Dunamare Academie.”
“Lesgeven, doe ik met veel plezier. Maar tijdens werkgroepen merkte ik dat ik het óók heel leuk vind om me bezig te houden met alles wat er binnen de school gebeurt. Toen er een vacature voor teamleider bovenbouw vrij kwam, besloot ik ervoor te gaan. Hoewel ik pas relatief kort voor de klas stond, was er veel vertrouwen vanuit de directie en het team. Daardoor voelde ik me gesteund.”
Geen kunstje
Als teamleider ligt zijn focus op het relationele aspect. “Je hebt verschillende vormen van leiderschap. Voor mij is het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op de werkvloer en dat er geen drempel is om de directiekamer binnen te lopen.” Hij raadt collega’s die een soortgelijke stap overwegen aan om dicht bij zichzelf te blijven. “Anders wordt het een kunstje. Je eigen kracht ontdekken en dat als uitgangspunt nemen, werkt het best.” Naast zijn leidinggevende rol staat Mitchell voor de klas. “De leerlingen zijn de reden dat ik voor het onderwijs heb gekozen. Bovendien vind ik de afwisseling heel leuk; juist op een drukke dag is het fijn om met de jongeren bezig te zijn.” Daarnaast helpt het hem bij het leidinggeven. “Ik maak dezelfde dingen mee als het team en kan goed bedenken hoe een bepaalde maatregel voor een docent uitpakt. Die feeling met de praktijk vind ik belangrijk.”
Koers uitstippelen
“Ik ben meer pedagogisch dan didactisch ingesteld en zet graag een stapje extra om het verschil te maken. Als teamleider krijg ik nog meer mee over de leerlingen, bijvoorbeeld over hun thuissituatie. Het is fijn om ook op dat vlak iets te kunnen betekenen.” Mitchell ziet voor zichzelf voldoende loopbaankansen binnen het onderwijs. “In de toekomst zou ik graag als eindverantwoordelijk schoolleider aan de slag willen. Nóg meer bezig zijn met de visie en de koers van een school; dat lijkt me heel gaaf.” Lachend: “Maar de komende jaren eerst meters maken!”