Koen van der Tas

"Door mijn dubbele functie kan ik twee kanten van mezelf kwijt. Dat vind ik uniek! "

Leerlingbegeleider & medewerker administratie

De loopbaan van collega Koen van de Tas (26) is een goed voorbeeld. Naast zijn functie als leerlingbegeleider werkt hij twee dagen in de week op de administratie van zijn school.  

In het begin was Koen een beetje huiverig, vertelt hij. “Administratie is natuurlijk heel iets anders. Maar na een aantal goede gesprekken met onder meer mijn moeder, die ook op het Haarlem College werkt, realiseerde ik me dat ik eigenlijk best een geordend en systematisch persoon ben. Iets wat goed bij een administratieve functie past. Bovendien gaf het me de gelegenheid om te stoppen bij het recruitmentbureau waar ik nog twee dagen in de week werkte, maar niet goed mijn kwaliteiten kon benutten. Dat ik door volledig op het Haarlem College te werken in de vakanties écht helemaal vrij zou zijn, was natuurlijk ook mooi meegenomen.”

Menselijk contact

De variatie in zijn werk vindt hij fijn. “Beide banen hebben een totaal andere dynamiek. Als leerlingbegeleider ben ik heel ad hoc bezig. Ik zit achter een balie bij de afdeling ‘zorg en welzijn’ waar leerlingen ook zonder afspraak kunnen langskomen. Soms start ik de dag me drie ‘to do’s’ en zijn het er aan het eind van de dag dertien. In deze functie heb ik veel contact met leerlingen en collega’s. Iets wat goed aansluit op mijn achtergrond in toegepaste psychologie en écht bij mij past. Hoe meer menselijk contact, hoe blijer ik word.”

“In het onderwijs gebeurt er – in tegenstelling tot het bedrijfsleven waarin ik voorheen werkte - altijd wel iets onverwachts. Zo kwam daar ook ineens de vraag vanuit het Haarlem College of ik naast mijn baan als leerlingbegeleider bij de administratie aan de slag wilde gaan. Beide banen hebben een totaal andere dynamiek. Dat ik een werkgever heb gevonden waarbij ik twee verschillende kanten van mezelf kwijt kan, vind ik uniek!”

Uniek

“Maar, ik heb dus óók die gestructureerde kant”, licht hij toe. “Op de administratie hangen mijn taken veel meer samen met een jaarplanning. Zo zijn we nu vooral bezig met het inschrijven van nieuwe leerlingen en richten we ons aan het begin van het schooljaar bijvoorbeeld op de bekostiging van leerlingen en levering van boeken. De rust en structuur die deze baan brengt, is een heel fijne tegenhanger voor mijn dynamische rol als leerlingbegeleider. Dat ik een werkgever heb gevonden waarbij ik twee verschillende kanten van mezelf kwijt kan, vind ik uniek!”

Volop ruimte

Twee rollen vervullen binnen één school betekent ook dat je assertief moet zijn, legt Koen uit. “Leerlingen weten me goed te vinden, dus ook als ik die dag op de administratie werk. Of er komt ineens een mail binnen over een leerling waarvan ik denk: hier moet ik iets mee. Gelukkig biedt de school mij de ruimte om mijn werkzaamheden flexibel op te pakken en hebben de teamleiders van beide afdelingen goed onderling contact. Toch probeer ik beide functies zo goed mogelijk af te bakenen. Ik heb het gevoel dat ik er voor beide afdelingen écht kan zijn en heb geen moment spijt gehad van mijn keuze. Het is zo belangrijk om werk te doen waar je gelukkig van wordt. Dat is het mooie aan werken in het onderwijs: als je ervoor openstaat, zijn de mogelijkheden legio.”