Interviews

Fleur van der Sloot

"De leerlingen bij ons op school zijn zó gemotiveerd; ze willen heel graag leren"

Docent NT2 en leerlingcoördinator

“Eigenlijk ben ik per toeval bij het ISK terecht gekomen. Na 21 jaar basisonderwijs wilde ik iets nieuws, al wist ik niet wat. Tijdens een strandwandeling met mijn hond besloot ik om ander werk te zoeken. Dat is nu zo’n vijf jaar geleden. De media stonden vol met berichten over vluchtelingen. Kon ik voor hen niet iets betekenen, vroeg ik me af. Net op dat moment kwam de opleiding NT2-docent voorbij. Ik werd ingeloot en mocht stage lopen. Tegelijkertijd deed ik vrijwilligerswerk bij het ISK. Dat vond ik zo’n fijne plek! Ik dacht: als er ooit een vacature vrijkomt, wil ik hier wel werken. Toen er een vacature online kwam, heb ik meteen gereageerd.” 

Gemixt gezelschap 
“Wat het ISK zo’n fijne plek maakt? De leerlingen bij ons op school zijn zó gemotiveerd; ze willen heel graag leren. Het is een gemixt gezelschap met een rugzak vol verhalen. Alles is nieuw voor ze. Ze krijgen een tweede kans in Nederland en het merendeel wil die kans pakken. Het is fantastisch om ze daarin te mogen begeleiden en wegwijs te maken. Natuurlijk zijn er ook leerlingen met een heel complexe geschiedenis, maar juist als NT2-docent kun je het verschil maken door hen te ondersteunen en op weg te helpen.” 

Veilige leeromgeving
“Het pedagogische klimaat is ongelooflijk belangrijk bij het ISK. Voorafgaand aan elke les, gaan we na of iedere leerling in orde is. Speelt er iets, dan zien we dat vaak al als ze binnenkomen. Bij ons op school staat een veilige leeromgeving op nummer één; anders kan een kind niet goed leren. Elke docent is getraind in traumasensitief lesgeven. Bovendien is er altijd een zorgteam beschikbaar, met onder meer een jeugdarts, een zorgondersteuner en schoolcoach. Is er iets aan de hand, dan kunnen we altijd rekenen op deskundig advies of doorverwijzen naar externe hulpverleners. Een prettige gedachte.”  

Differentiatie 
“Net als in het basisonderwijs, is er bij ons veel differentiatie in de les. Iedere leerling volgt als het ware een individueel programma, toegespitst op het taalniveau. De een zie je razendsnel vooruitgaan, de ander heeft moeite om taalniveau A1 te halen. Dat vraagt dat we als team heel flexibel zijn. Uiteindelijk wil je dat iedere leerling zo goed mogelijk terechtkomt. Dat ze uitstromen naar de juiste school. Sinds twee jaar ben ik ook leerlingcoördinator en houd ik me daar volop mee bezig. Daarnaast verzorg ik de uitstroom van de leerlingen naar het voortgezet onderwijs en het mbo of een enkele keer naar het inburgeringstraject bij de gemeente. Die diversiteit maakt mijn functie juist zo leuk.” 

Tweede thuis
“Van het uitstroommoment maken we elk jaar een groot feest. Leerlingen komen in hun mooiste kleding en er zijn allerlei hapjes en drankjes. Hoewel er over het algemeen een vrolijke sfeer hangt, is het ook een beetje verdrietig. Het is heel dubbel. De meeste leerlingen zijn klaar voor een volgende stap, maar zien er tegelijkertijd tegenop om onze school te verlaten. Het is toch een soort tweede thuis voor ze. Van de ISK naar vervolgonderwijs is een behoorlijke stap. Zo voelt dat ook voor ons; je laat ze los en hoopt dat het goed blijft gaan met ze. Aan de andere kant maakt het ons als team ook ongelooflijk trots. Als je nagaat hoe leerlingen ooit binnenkwamen en hoe ze tijdens de uitstroom vertrekken; dat is een wereld van verschil. Staan ze daar ineens een speech in het Nederlands te geven, terwijl ze voorheen geen woord Nederlands spraken! Dat ontroert me keer op keer.”

 

Fleur over ISK Haarlemmermeer:

“Mijn collega’s zijn erg gedreven en gepassioneerd. We zetten ons allemaal maximaal in om leerlingen op de juiste plek te krijgen. Om onderwijs te bieden dat bij ze past, waardoor ze weer een toekomstperspectief hebben. Ons team is heel hecht. We vergaderen elke week, waarbij we alle zorgleerlingen goed doorspreken. Het is ook niet ‘jouw klas’, maar het zijn ‘onze leerlingen’. We doen het hier met elkaar. Dat maakt ISK Haarlemmermeer zo sterk.” 

Fleur over Dunamare onderwijs:

“Nu we veel Oekraïense leerlingen hebben, laat Dunamare onderwijs echt zien dat ze er voor ons als docenten zijn. Zo gaven we onlangs voorlichting in hotels, waarbij er altijd iemand van Dunamare aanwezig was. Dunamare heeft ook gekeken naar noodopvang voor Oekraïners en we kregen ook een projectleider toegewezen, die volop met ons meedacht. Op die momenten voel je je gesteund door je werkgever.”