Interviews

Eelke van Broekhoven

"Pedagogisch conciërge betekent aanwezig en zichtbaar zijn in de pauzes en in het schoolgebouw; praten met leerlingen en een oogje in het zeil houden."

Hoofdconciërge /Facilitair beheerder

“Voordat ik conciërge werd, heb ik een heel mooie sportcarrière gehad. Ik speelde waterpolo op een redelijk hoog niveau en combineerde dat met mijn werk als gymleraar op een middelbare school. In die semi-topsportwereld was ik omringd met mensen die enorm gepassioneerd waren en er altijd vol voor gingen. Maar als leraar stond ik op maandagmorgen gymles te geven en had lang niet iedereen er net zo zin in. Nu ik  hoofdconciërge en facilitair ben, heb ik leuke werkzaamheden en kan ik alsnog een directe bijdrage leveren aan het leerproces van anderen. Een perfecte combinatie!’’

Oogje in het zeil
“De werkdag begint met het openen van de school. ’s Ochtends rond acht uur komen we bij elkaar en verdelen we de werkzaamheden. Binnen het conciërgeteam heeft iedereen zijn eigen taken. De ene collega neemt plaats achter de ontvangstbalie, de ander pakt het werk op in de drukkerij of regelt het beveiligingssysteem. Maar in de basis zijn we pedagogisch conciërge. Dat is onze hoofdtaak. Dat betekent aanwezig en zichtbaar zijn in de pauzes en in het schoolgebouw; praten met leerlingen en een oogje in het zeil houden.”

Kleine moeite
“Soms kom ik tijdens de lesuren een leerling tegen op de gang. Die spreek ik dan aan, want die hoort daar op dat moment helemaal niet te lopen. Dan blijkt dat zo’n jongen een time-out heeft gekregen. Als je dan doorvraagt, hoor je dat zijn hele ochtend al niet lekker loopt. Hij had zich verslapen, moest zich haasten, de juf was veeleisend en toen ging ook nog eens zijn telefoon af in de klas. Op dit soort momenten babbel je even met zo’n jongen, loop je mee naar het lokaal en vraag je aan de docent of hij weer in de les mag komen. Kleine moeite, maar hij is er wel mee geholpen.”

Tevoorschijn toveren
Als hoofd facilitair krijg je met veel uiteenlopende zaken te maken. Zo houd ik me onder andere bezig met het meubilair, met de zonnepanelen, het terugdringen van het energieverbruik, de sleuteluitgifte en het vervangen van sloten. Het mooie van het Haarlem College is dat we veel in eigen beheer hebben. Daardoor kunnen we heel snel schakelen zonder tussenkomst van een derde partij. Een voorbeeld is het bestellen van zit-sta bureaus en digiborden. Die krijgen we razendsnel geleverd en dat levert weer blije docenten op." 
 

Open manier van communiceren
“Elke school heeft een eigen identiteit en dynamiek. Het Haarlem College heeft een heel mooi, transparant gebouw. Dat komt overeen met de onze manier van communiceren; we zijn open én eerlijk naar elkaar. Tuurlijk, ik haal weleens een grapje met leerlingen en docenten uit, maar altijd op een leuke manier. Humor mag nooit ten koste van iemand gaan. Soms heb je ook weleens kinderen of groepjes die het je best lastig kunnen maken. Ook dan geldt een positieve insteek. Het is hun school en hun plek, maar bovenal ónze school. We hebben elkaar nodig, dus laten we samen zorgen voor een prettige sfeer. Die aanpak werkt.”

Eelke over het Haarlem College:

“Ik ben heel erg trots op ons schoolgebouw. Je moet eigenlijk zelf komen kijken, want het ziet er zó mooi uit. In een ver verleden ben ik verhuizer geweest, dus ik heb heel wat gebouwen van binnen en buiten gezien. Maar dit gebouw zit gewoon heel goed in elkaar. Het is één geheel; alles klopt. Ik vind het geweldig dat ik op deze locatie mag werken.”

Eelke over Dunamare onderwijs:

“Ik stuur mensen aan, maar ben nog relatief jong en onervaren als het om leiderschap gaat.  Dunamare geeft me volop gelegenheid om me hierin te ontwikkelen. Zo volg ik nu twee leiderschapstrajecten. Wat ik doe, doe ik graag goed.”